انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

وزارت نیرو وجودِ کمترین جریان آبی را که لااقل بخش کوچکی از محیط زیست چند روستا را زنده نگاه میدارد، بر نمی‌تابد!
بلافاصله سدی را برای جلوگیری از این جریان، طراحی و اجرا میکند، تا آب، با ساخت سد، به جای جذب در زمین، به سزعت تبخیر شده و مانع تجدید آب زیرزمینی، حفظ رطوبت خاک، سرسبزی زمین و مراتع، جوشش چشمه و  قنات، ادامه حیات طبیعی روستاها و شهرهای کوچک، عشایر، زنده ماندن تالاب‌ها و دریاچه ها و جنگلها شود!!


زیرا در این صورت می‌تواند به عنوان ناجی و آب رسان، به سدسازی و انتقال آب از نقاط دورتر ادامه دهد. حتی به قیمت خشکسازی بیشترِ دشتها و روستاها و... !!


 به همین جهت از سال ۸۲  با درخواست وزارت نیرو از مجلس شورای ششم و تغییر قانون توزیع عادلانه آب،کل بودجه آب کشور بدون بررسیِ نتیجه سدسازیها، برای سدسازی، و انتقال آب بدون آبخیزداری، (عامل مهم جلوگیری از وقوع سیلاب و پُر نشدن سدها از رسوبات و گل و لای)، و مانع اختصاص بودجه به آبخیزداری و آبخوانداری شد؛ که برای تجدید آب زیرزمینی و حفظ محیط‌زیست و بخصوص، ادامه حیات روستاها و شهرهای کوچک ضروری است!!


این دور باطلی است که به تبدیل شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو، به مافیای قدرتمندی شد که پس از سدسازی برای تبخیر آب، به انتقال فاضلاب برای جلوگیری از تصفیه کامل طبیعی آن و تجدید آب زیرزمینی پاک و زلالِ شهرها توسط چاه‌های جذبی، به بهانه وجود نیترات در آب زیرزمینی، برای ۵ لیتر آب خوراکی روی آوردند!! یعنی با ادعای کم شدن نیترات از سرانه ۵ لیتر آب خوراکی، سرانه ۲۵۰ لیتر آبِ پاک و زلال زیرزمینی را، به رودها و دریاچه آب به شدت آلوده در خارج از شهر، تبدیل و شهر ها را گرفتار بی آبی و فرونشست مهلک کردند!!
آن هم، علیرغم وجود نیترات (که برای رشد گیاهان ضروریست) در همه آب‌های روی زمین که حاصل بارندگیست!! 
و حتی امکان کم کردن آن، توسط دستگاه‌های تصفیه خانگی!! 

چون جلوگیری از تجدید آب زیرزمینی، به سدسازی بیشتر و انتقال آب بیشتر، و سودِ بیشتر شرکت‌های خصولتیِ وابسته به وزارت نیرو، می‌انجامید. 
 سودی که به بی آبی، فرونشست مهلک شهرها، تخریب زیرساخت‌ها و ساختمان‌های شهرها و آلوده سازی محیط زیست اطراف شهر می ارزید!!

قدم بعدی این مافیایِ قدرتمندتر شده که بسیاری از رسانه های خصوصی و حتی دولتی را به خدمت خود گرفته اند؛ اصرار بر شیرین سازی آب دریاست؛ که علاوه بر نابودی حیات سواحل، انتقال پُرهزینه آن، به مناطق مرکزی، به جای بهره برداری از رودهای آب ژرف جاری و تجدیدپذیری، که اکنون به خلیج‌فارس و دریای عمان میریزد!!!
البته از آنجا که سود مافیای آب از برداشت آب ژرف با سودِ شیرین سازی و انتقال آب دریا ، قابل قیاس نیست، به ادعای فسیلی بودن آب ژرف و وقوع فرونشست در صورت بهره برداری از آن  روی آورده اند!!
 در حالی که:
۱_ آب ژرف ایران، تجدیدپذیر و جاریست
۲_ هرگز برداشت آب ژرف که در زیر بخش سنگی زمین جاریست، به فرونشست نیانجامیده و نمی انجامد !!  که اگر برداشت مایعات از ژرفای زمین سبب فرونشست میشد، کشور استرالیا با بیش از صدسال استفاده از آب زرف باید به شدت درگیر فرونشست میشد!!!


البته شاید بتواند به تضعیف قدرت و فرونشستِ سودِ این مافیا بیانجامد!!

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی