انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

۱۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

آیا این افتخار است که محلات، قطب تراورتن ایران و جهان است!!

 

ادعا می شود که ذخایر سنگ تراورتن در دنیا بسیار محدود است. محلات با استخراج    2/5میلیون تن سنگ در سال قطب تراورتن ایران و جهان به‌شمار می‌رود. ۶۰درصد سنگ تراورتن کشور در این استان تولید می‌شود. ‌

اما آیا ارزش سنگ تراورتن در استحکام یا زیبایی آن است، آیاسنگی متخلخل و سست و جاذب آب که فقط با استفاده از رزین قابل مصرف در ساختمان میشود، واقعاً در دنیا کمیاب است.؟!!

در واقع مهمترین ارزش این سنگ در همان تخلخل ، و جاذب آب بودنش است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۴:۱۸
پروین قدیری

متأسفانه در کشور ایران، به جای بهره برداری منصفانه و سلامت از منابع مختلف کشور ، شاهد غارت، تخریب و تاراج منابع زیستی کشور، به بهانۀ ارز آوری و کارآفرینی هستیم .

به بهانۀ تولید آب، به جای آبخیزدازی و آبخوان داری که لااقل 90 در صد آب را در زیر زمین و بدون اتلاف نگهداری میکند*، سدسازی می‌کنیم که نه تنها با نابودی مخازن همۀ اقتصاد پیرامون رود و سد، که با هدر روی بیش از 70درصدی آب محدود کشور، و تبخیر و لجنی شدن بخش عمده‌ای از آن مواجه هستیم. در واقع برای کسب درآمد برای گروهی وابسته به سازمان آب (مهاب قدس)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۶ ، ۱۵:۱۶
پروین قدیری
شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۶ ب.ظ

ضرورت منطقه‌بندی زیرساختها درکشور

 

خدمات منطقه ای

مقدمه:

 

    غربیها پس از حملۀ نظامی به کشورهای دیگر و برای تثبیت تسلط خود، به ادعای استعمار(طلب آبادانی) و کمک به پیشرفت کشورهای زیر سلطۀ خود روی آوردند. و مدعی شدند که پیروی از روشهای توصیه شده کارشناسان غربی، به کم شدن فاصله بین جوامع توسعه یافته و توسعه نیافته می انجامد، اما بررسی دقیق جوامع مختلف نشان می‌دهد که با پیروی از روشهای توصیه شده، وابستگی و عدم تعادل در این جوامع گسترش یافته و فاصله ها به شکافی عمیق تبدیل شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۶ ، ۱۵:۰۶
پروین قدیری

 شرکتهای مهندسین مشاور، معمولاً نام تعدادی از مهندسین را با هزینه کمی در لیست کارکنان خود درج و با حداقل حقوق، آنها را بیمه می کنند. این اقدام امکان اخذ سفارش کارهای بزرگتر از حد توان واقعی آنان را فراهم می سازد. 

 در عین حال این شرکتها هم به دلیل وجود تعدّد، ناچار از رقابت بوده و این کار فساد را در دستگاههای دولتی قدری کم میکند. 
 اما در جایی که سفارش دهنده و سفارش گیرنده دو روی یک سکه هستند؛ این فساد به فاجعه تبدیل می شود. خاصّه اگر پای وزارتخانه، و افراد صاحب نفوذ و قدرتمندی مانند وزارت نیرو در میان باشد. (مافیای قدرت) 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۶ ، ۰۰:۱۴
پروین قدیری

 عباس محمدی

 در میانه دهه 90 قرن گذشته، جنبش مردم آسیب دیده از سدهای بزرگ در برزیل پا گرفت. این مردم بیشتر کسانی بودند که دهکده ها، زمین های کشاورزی یا مراتع خود را به علت غرق شدن در دریاچه سدهای بزرگ از دست داده بودند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۶ ، ۱۸:۱۶
پروین قدیری

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در 13 میلیون هکتار از اراضی به عنوان تنها راه نجات بحران آبی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: ایجاد ذخیره آب از طریق آبخوان‌داری پنج برابر ارزان‌تر از سدسازی و همۀ آن بدون تبخیر یا لجنی شدن قابل استفاده است. و باید بیش از پیش حمایت شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۶ ، ۰۰:۵۳
پروین قدیری
شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۲۰ ب.ظ

معدن گرانیت یا گرد مرگ

معدن گرانیت یا گرد مرگ

 

 

تایج پژوهش پژوهشگران دانشگاه تبریز نشان می‌دهد: در نتیجه وجود هسته‌های ناپایدار رادیواکتیو، تشعشعات هسته‌ای به مقادیر مختلف در سنگها، خاک، مصالح ساختمانی، آب، سنگها و اتمسفر تولید و از طریق چرخه مواد غذایی یا تنفس به بدن انسان منتقل می‌شوند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۶ ، ۱۵:۲۰
پروین قدیری
جمعه, ۷ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۵۹ ب.ظ

خطرات سدها برای امنیت ملی

پدافند غیرعامل، مجموعه اقدام‌های غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدام‌های نظامی دشمن می‌شود.

 در پی شکست آمریکا در جنگ ویتنام "جان واردن" در کتابی تحت عنوان نبرد هوایی، مراکز ثقل یک کشور به صورت سیستمی مانند اعضای بدن قلمداد گردیده که در صورت انهدام هریک از مراکز ثقل سیستم، پیکره و کالبد کشور مورد تهاجم، فلج گردیده و قادر به ادامه فعالیت و حیات نخواهد بود.

 از زمان طرح این نظریه، در حملات آمریکا به کشورهای مختلف، انهدام زیرساخت های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور در اولویت نخست اهداف تهاجم است.

در مقابل کشورهایی که نقاط آسیب پذیری آنها فراوان است و دشمن می‌تواند با ضربات سریع، حیاتی ترین منابع آنان را منهدم کند، عوامل تهدید از بیرون را در درون کشور شناسایی و برطرف میکنند.

بر اساس قانون پدافند غیر عامل در ایران نیز، به منظور مصون سازی هوشمندانه و پایدار، ارتقاء توان پیشگیری و دفاعی زیرساخت‌های حیاتی و حساس ... ، دستگاه‌های اجرایی موظفند اصولی را رعایت کنند.

 از جمله: " رعایت اصول پدافند غیر عامل در طراحی و اجرای طرح‌های حساس و مهم و یا در دست مطالعه، و نیز تاسیسات زیربنایی و ساختمانهای حساس و شریانهای اصلی و حیاتی کشور، به منظور پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیر طبیعی".

در طرح راهبردی پدافند غیر عامل، باید به اصول مکان‌یابی، تمرکز زدایی، پراکندگی، کوچک‌سازی و توزیع مراکز حیاتی و حساس در کلِ فضای سرزمین کشور، توجه خاص مبذول نموده و از انبوه سازی و ساخت و ساز مجموعه های بزرگ و حجیم خودداری شود. در واقع «کاهش اهمیت و حساسیت نقاط هدف» یکی از شیوه های پدافند غیرعامل است که از طریق پراکندگی، تجزیه، پیش‌بینی امکانات جایگزین و موازی و کوچک سازی، صورت می‌گیرد.

بنابراین ساخت و احداث مجموعه‌های حجیم، انبوه، متراکم و متمرکز مراکز حیاتی و حساس، در یک محل، حتی اگر منافع اقتصادی کوتاه یا میان مدتی نیز به دنبال داشته باشد، به دلیل بالا بودن میزان آسیب پذیری آن در برابر تسلیحات آفندی دشمن در شرایط وقوع تهدید و جنگ، موجب تخریب و انهدام سریع سرمایه‌های کلان ملی در طی چند ساعت، روز یا حداکثر چند هفته شده، هزینه‌ها و آسیبهایی را به کشور تحمیل خواهد نمود.

 

     خطرات سدها برای امنیت ملی

  - آسیب پذیری بالقوه سد از نظر انهدام ساختار فیزیکی توسط عوامل طبیعی و یا حمله دشمن.

 - خسارات ناشی از زلزله القایی به دلیل رهاشدن آوار آب.

 - آلودگی و مسمومیت آب شامل: آلودگیهای طبیعی، و آلودگیهای ناشی از اقدام دشمن.

بنابراین بر اساس قانون مربوط به اصول پدافند غیر عامل، سدها بخصوص سدهای‌بزرگ، از تاسیسات زیرساختی مهم و بالقوه خطرناک برای امنیت ملی کشور بوده و ، باید تهدیدات مربوط به این تاسیسات مهم سریعاً رفع‌گردد.

(در مورد سدها که حیاتی‌ترین و خطرناکترین سازه، به شمار می‌آیند، متاسفانه به دلیل قابل توجیه نبودنِ روش سدسازی برای نگهداری آب، در ایران، و گره خورده آن با منافع اقلیتی قدرتمند و شاید نفوذی، ساخت سد از پدافند غیرعامل استثنا شده است).

راهکارهای اجرایی

 -توقف ساخت سدها و تأمین امکانات جایگزینانجام مطالعات تهیه آب و برق توسط امکانات جایگزین مانند آبخوان‌داری و آبخیزداری. و در صورت ضرورت، ساخت سدهای زیرزمینی، همچنین ایجاد نیروگاههای کوچک برقآبی، بادی و خورشیدی برای تأمین برق مورد نیاز .

قابل ذکر است که همه انرژی برقآبی ایران، فقط 14 درصد از انرژی کشور را تأمین می‌کند.

-  تخلیه تدریجی و تخریب سدهای خطرناک موجود : انجام مطالعات لازم برای بهترین نحوه‌ی تخلیه تدریجی و تخریب سدهای خطرناک موجود با کمترین آسیب به محیط و جنگلکاری در محل مخزن تخلیه شده از آب برای رفع خطر سیلاب و جذب آب،

- شناسایی محلهای مناسب برای کنترل و جذب آب و جلوگیری و کندکردن جریان سیلابها،(درصورت وقوع) با :

1- تراس بندی مسیر رودخانه

 2- پخش سیلاب، با ایجاد انواع بانکت (جوی های افقی در روی خطوط تراز به منظور جمع آوری و کاهش سرعت آب و افزایش نفوذ آن به داخل زمین)

 3- ایجاد مخازن تأخیری برای مهار سیلاب. نمونه آن سدتأخیری قدیمی طبس (معروف به طاق عباسی) است؛ که توانسته بدون آسیب به محیط زیست، صدها سال جریان سیلابها را مهار کند

 3- طراحی سیلاب دشت‌ها ، بخصوص در محل فرونشست دشتها، که می تواند به عنوان ابزار مناسبی برای کنترل سیلاب محسوب گردد، و در کاهش دبی جریان اوج سیلاب به طرف پایین دست تاثیری مهم دارد.

4- ایجاد سیل بند ، برای محدود و هدایت جریان سیلاب درمسیر و عرض معینی از رودخانه با احداث کانال های انحراف آب و به کمک احداث دیواره های سیل بند، برای جلوگیری از پخش، گسترش سیلاب، تهدید زمین ها و سازه های اطراف رودخانه و هدایت جریان در یک مسیر و مجرای مشخص، به مناطق بی‌خطر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۶ ، ۱۴:۵۹
پروین قدیری

محمد درویش کارشناس آبخیزداری و مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست به مناسبت روز مقابله با بیابان‌زایی گفت: ایرانیان بیشتر از ملل دیگر درگیر عواقب بیابان‌زایی هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۶ ، ۱۳:۵۲
پروین قدیری
جمعه, ۷ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۳۷ ب.ظ

راههای حفاظت از منابع طبیعی

با عنایت به اینکه منابع طبیعی جزو انفال بوده و متعلق به خداوند و رسول او، و زیر بنای توسعه می باشد و تمام نیازهای صنعتی، اجتماعی، رفاهی و حتی سیاسی وابسته به این عرصه ها است، برای جبران بخشی از تخریبها، فعالیتهای زیر باید انجام شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۶ ، ۱۳:۳۷
پروین قدیری