انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

متأسفانه در کشور ایران، به جای بهره برداری منصفانه و سلامت از منابع مختلف کشور ، شاهد غارت، تخریب و تاراج منابع زیستی کشور، به بهانۀ ارز آوری و کارآفرینی هستیم .

به بهانۀ تولید آب، به جای آبخیزدازی و آبخوان داری که لااقل 90 در صد آب را در زیر زمین و بدون اتلاف نگهداری میکند*، سدسازی می‌کنیم که نه تنها با نابودی مخازن همۀ اقتصاد پیرامون رود و سد، که با هدر روی بیش از 70درصدی آب محدود کشور، و تبخیر و لجنی شدن بخش عمده‌ای از آن مواجه هستیم. در واقع برای کسب درآمد برای گروهی وابسته به سازمان آب (مهاب قدس)، سرمایه و شغل مفید مردم بسیاری را که زندگی شان وابسته به آب است(کشاورزان، دامداران، صیادان، و.. ) را نابود و کشور را از آب، جنگل ، مرتع و سایر منابع طبیعی محروم میکنیم. شور کردن آبهای کشور با سدسازی که داستانی فاجعه بارتر است، جای خود دارد.

به بهانۀ کارآفرینی و ارزآوری، مخازن آب مناطق مختلفی از کشور را، -سنگ تراورتن که به دلیل تخلخل، خاصیت جذب آب باران را دارد و عامل جلوگیری از سیل و جریان آب در طول سال است-،برداشت می‌کنیم**

 

 

با وجود هشدارهای کارشناسان واقعی محیط زیست، در مورد خطر ساخت سد و استخراج معادن تراورتن، خود را بیخبر از علت توأمانی خشکسالی!! و سیل، نشان می‌دهیم و برای کشف علت بحران آب، جلسات متعدد کارشناسی بخصوص با حضور کارشناسان سازمان آب یا شرکت مشاور خصولتی مهاب قدس!! (فرقی نمی‌کند) تشکیل می‌دهیم و بالاخره با استفاده از مشاورین خاص، و محرمانه کردن امور، یا کشاورزان بینوا و خسارت دیده از فعالیتهای مثلاً عمرانی !!! را مجرم معرفی می کنیم و یا آن قدر مسئله را می‌چرخانیم و زمان می‌گیریم که همه اصل موضوع را فراموش کنند. (برای اطلاعات بیشتر،به مقالۀ نوشته شده در مورد مهاب قدس مراجعه شود)  

آیا واقعاً این سنگ متخلخل سست ؟!!در دنیا نادر است یا کمتر کشوری حاضر به تخریب مخازن آب خود است.

 در دنیا حتی کشوری مانند چین با وجود جمعیت زیاد و فقر بسیاری از مردم، با توجه به اثر تخریب محیط زیست در کم کردن امکان اشتغال، گرایش کمتری به تخریب محیط زیست خود برای تولید ثروت دارد!!

 

همانگونه که هیچ کشوری جز ایران بیش از 40 درصد آب سطحی خود را در سدها ذخیره نکرده و محیط زیست کشور خود را نابود و بحرانی نکرده است، به ندرت کشوری یافت میشود که چوب حراج به منابع زیستی خود بزند، تا تعدادی از سرمایه داران، ثروتهای ناشی از رانت و اختلاس خود را، به چندین هزار میلیون برسانند. (در مورد آثار تخریبی سدسازی به مقالات این سایت و فیلم مادرکشی مراجعه نمایید)

در واقع برداشت سنگ تراورتن از کوهها یعنی تخریب مخازن آب کشور. با برداشت این سنگ، بارانِ زمستان و پاییز در زمین جذب نشده و به صورت سیلاب از دسترس خارج می شود. چشمه ها و قناتها خشک شده و در  بهار و تابستان هم جریان آب وجود نخواهد داشت.

یعنی در کل شهرها و روستاهای اطراف معدن تراورتن، با برداشت سنگ تراورتن، باران به سیلاب تبدیل شده و سبب تخریب روستاها خواهد شد. و در بهار و تابستان هم آبی وجود نخواهد داشت. این یعنی نابودی همه مناطق اطراف این معادن، از جمله شهر محلات و روستای باستانی ابیانه.

سنگ دیگری که برداشت آن با تخریب شدید محیط زیست همراه است، سنگ گرانیت است.

متأسفانه محبوبیت و تقاضا برای سازه‌های گرانیتی در دهه گذشته با ارائه و تولید انواع مختلف آن افزایش یافته است.  زیرا سنگ گرانیت سنگ زیبا و محکمی است و کمتر کسی با ضرر آن آشنا است.

سنگهای گرانیتی به دلیل داشتن اورانیوم، توریوم و پتاسیم رادیواکتیو، دارای مواد پرتوزای بالایی هستند. و به خاطر خاصیت رادیواکتیو قوی آن میگویند در فضای بسته نباید نصب شود.

تشعشعات طبیعی تولیدی از سنگهای گرانیتی، به گاز رادیواکتیو "رادون" و "تورون" تبدیل می شوند.

"رادون" مهمترین عامل ابتلا به سرطان ریه در میان غیر سیگاریهاست.

اما تکلیف کسانی که در این معادن کار میکنند یا روستاها و شهرهایی که نزدیک به این معادن هستند، چیست ؟  !!

آنها چه وضعی دارند؟ و چه بر سرشان آمده و می آید؟

مردم مناطقی که معادن سنگ تراورتن وجود دارد، ‌باید بدانند که هرجا غبار این سنگ بنشیند گیاهان و جانوران را نابود کرده، و سبب گسترش سرطان می گردد.

اورۀ نطنز یکی از روستاهایی است که توسط غبار رادیواکتیوِ معدن گرانیت، نابود شده است.

--------------

*  لازم به ذکر است که حتی در صورت کشت غرقابی به دلیل سایه اندازی گیاهان و درختان آب اضافه بر مصرف گیاهان در زمین فرورفته و در جایی دیگر تصفیه شده به صورت چشمه یا قنات یا چاه خارج میشود. حتی این نوع آبیاری هم، پِرت آب نیست. بلکه کاشت چمن در شهرها و آبدهی هر روزه آن پِرت آب است.

** این سنگ به دلیل متخلخل بودن و توان جذب آب بالا، در زمان بارندگی آب باران را جذب کرده و علاوه بر جلوگیری از سیلاب، در طول سال، آب را به آرامی رها می کند. در واقع سنگ تراورتن از مهمترین عوامل حفظ و تداوم  جریان آب در بسیاری از مناطق ایران است بنابراین برداشت سنگ از معادن سنگ تراورتن، از عوامل مهم سیلاب شدن بارندگی ها و خشکی چشمه ها، قناتها و چاهها در مناطق اطراف این معادن است .

این سنگ متخلخل، و نسبت به سایر سنگها سست و جاذب آب است. اما به دلیل سستی به‌راحتی قابل برداشت بوده، و مدتی است با کمک رزین به عنوان سنگ تزیینی استفاده می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۹
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی