انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

جمعه, ۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷ ق.ظ

سدسازی یا استعمار جدید

متأسفانه آمریکا در ایران و سایر کشورهای جهان استعمار جدیدی را برای نابودی اقتصاد کشورهای جهان سوم از زمان شاه شروع کرد که نتیجه اش مدتی است مشخص شده اما هنوز بسیاری از مردم و مسؤلین به عمق فاجعه پی نبرده اند.

این استعمار جدید، سدسازی به اسم توسعه است

لازم به ذکر است که هیچ کشور غربی بیش از 20% از آب سطحی خود را در پشت سد ذخیره نکرده و نمی کند چون احداث سد سبب نابودی محیط زندگی در کل مسیر وابسته به رودخانه ای که سد بر روی آن احداث شده میگردد.

کشاورزی، دامداری ، صیادی، جنگلها، و ... همه نابود میشوند .

به همین جهت آمریکا برای نابودی ایران، حتی در زمان شاه، علاوه بر احداث سد برای افغانستان آنهم به رایگان بر روی هیرمند ، برای ایران برنامه احداث هزار سد را پیش بینی و تعدادی را هم اجرا کرد که از رسوب گیرترین سدهای دنیا هستند. وضع و آثار سدکجکی در هیرمند هم که آشکار است .

متأسفانه پس از انقلاب هم با فریب مسؤلین ایرانی در مورد کنوانسیونی که وجود خارجی نداشت، و با دادن وام کم بهره و با ادعای ضرورت ساخت سد برای توسعه توانستند برنامۀ خود را ادامه دهند.  

این در حالی است که سالهاست که با دیدن آثار تخریبی سدها، و مقایسه وضع پیش آمده با رودخانه هایی که سد نداشتند، تخریب آنها را در کشور خود آغاز کرده اند. اما در کشور ما که ظرفیت سدهای موجود نزدیک به 100%  است ، با وجود فرونشستهایی که بیش از حجم سدهای کشور اتفاق افتاده، جنگلهایی که خشک شده و درختهایش به درد ساخت ذغال می خورند، و روستاهای بیشماری که خشک و خالی شده اند و رودهایی که دیگر به دریا یا تالاب نمیرسند و صیادان را آواره کرده اند احداث سد برای آّ نداشته ادامه دارد.

به این موارد باید خطر تخریب خود به خودی سدهای بزرگ به دلیل فرسودگی، یا زلزله، یاحمله با یک بمب سنگین یا آلوده شدن به وسیلۀ دشمن را هم اضافه کرد

اما هنوز باز هم سد یک تابو هست که کمتر کسی جرأت مقصر دانستنش را دارد.

 مردم باید بدانند به خاطر حتی سدهای موجود، آنقدر فرونشست در زمین و دشتهای ایران اتفاق افتاده (چندصد برابر حد بحرانی) که احتمال فروریختن همۀ زیرساختهای ایران حتی بدون شلیک یک گلوله هست.

بدون استثنا، درهر منطقه ای که سدی احداث شده، بحران آب و محیط زیست و خشکی زمین هم زمان با سیلاب آغاز شده است. اما تنها عاملی که مانند تابو کسی نام آن را نمیبرد همین مقصر اصلی است.

دانلود و دیدن فیلم مادر کشی برای درک عمق فاجعه ناشی از سدسازی و ... پیشنهاد می شود

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۷
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی