انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

وزارت نیرو مدعی است که بیش از 90 درصد آب در کشاورزی مصرف شده و به هدر میرود. درحالی که زمینهای کشاورزی خاک قدرت جذب آب را دارند. و به دلیل پوشش خاک از گیاهان حتی با آبیاری سنتی، آب اضافه تبخیر نشده و در زمین جذب، پس از تصفیه در زمین،  در سطح پایینتر، به صورت چشمه و قنات خارج شده و مجدداً قابل بهره برداری میشود. علت وجود چندین روستا در مسیر یک رود کوچک هم همین است. و گرنه کل آب در روستای اول تقسیم و استفاده میشود.  اما آب جذب شده در زمین با جوشش از چشمه ها و قناتها در روستاهای بعدی به کار میرود.

در واقع جریان آب درصورت نبود سد، به شکل یک چرخه طبیعی زمینهای زیادی را آباد میکند(برکت). در حالی که سدها با دزدی و احتکار آب، بخش عمده ای از آب را به لجن تبدیل کرده، بخش بزرگی راهم با تبخیر به هدر میدهند. و وجودشان مانع بزرگی در مقابل چرخه طبیعی آب، و سبب خشکی مخازن زیرزمینی آب، و فرونشست زمین و بزرگترین خطر برای هر کشوری هستند.

قابل ذکر است که به گفته همین وزارت، مصرف آب شهری در ایران سه برابر مصرف جهانی است و بخش عمده ای از مصرف آب آشامیدنی توسط سیفون توالتها هدر میرود ولی به جای ایجاد سامانه ای برای مصرف پساب خانه ها برای این مصرف  با ادعای جبران کم آبی شهرها، سد دیگری با تخریب وسیع محیط زیست، احداث میشود .

بدون توجه به چرخه آب، و با ادعای دروغ "هدر رفتن آب در کشاورزی"، از دوران پهلوی ساخت سدهای عظیم برای مهار آب، شروع شد . و از همان زمان سدسازی، که دزدی آب از روستاها، ویرانی روستاها و مراتع، تبدیل آب به لای و لجن سدها و تبخیر و انتقال این آب دزدیده شده به شهرها بود، شروع شد. شهرهایی که با نابودی کشاورزی و دامداری هر روز وسعت بیشتری می یافت. و پر رونق ترین کار در آن تبدیل باغات به خانه بود. در هر منطقه ای که سد احداث شد بحران کمبود آب تشدید شد . ایران که با وجود میزان کم باران از کشورهای آباد جهان و علاوه بر بی نیازی از واردات مواد غذایی جزو صادر کنندگان آن هم بود؛ اکنون که بیشترین ساخت سد نسبت به آب سطحی را در دنیا دارد، بحرانی ترین وضعیت را هم در دنیا دارد.

اینکه ادعا میشود ایران از قدیم، همیشه مشکل آب را داشته، فقط توجیهی است برای شانه خالی کردن از خرابیهایی که به بار آورده اند. وگرنه کم آبی ایران با هوشیاری ایرانیان و حفر قنات و کاشت محصولاتی متناسب با میزان و کیفیت آب، جبران شده بود.

اغلب مسئولین کشور ایران متاسفانه از خواب و توهم دوستی بیگانگان با ایران بیدار نشده و نمیشوند. هنوز متوجه نشده اند که :

چرا در دوران پهلوی سد کجکی به رایگان توسط آمریکا در افغانستان احداث و زندگی درسیستان و بلوچستان نابودشد؟!!

 چرا احداث هزار سد برای ایران پیش بینی و طراحی شد؟

 چرا رسوبگیرترین سدهای دنیا در ایران طراحی و ساخته شد ؟

 ویا چرا اسرائیل در حالی که شاه بهترین دوست او در منطقه بود، با انتقال کرم ساقه خوار برنج، کشت آنرا یک ساله نابود کرد!

چرا هند برای افغانستان به رایگان سد احداث می کند؟

ترکیه چرا مخزن سد کجکی را افزایش می دهد ؟!!

مگر چه چیزی در افغانستان کشت میشود که همه به کمک آن رفته اند .

از یک طرف به هر بهانه ای مردم افغان را گروه گروه می کشند و از طرفی برایشان به رایگان سد احداث می کنند؟!!

در حالی که برای نابودی ایران صدام را تشجیع، تجهیز و همراهی میکردند. چرا برای ساخت سد در ایران وام کم بهره میدادند؟!

ربط این صنعت با نابودی کشورها چیست؟!!!

متاسفانه ادامه احداث سدهایی که دشمنان مردم ایران برای نابودی کشورمان طراحی کرده بودند، تبدیل به افتخار شده است؟!!!

چشمها را باید باز کرد و شُست .

استعمار (طلب آبادانی!!) همچنان در کشور ما بیداد میکند. و با ساده لوحی بسیاری ازتحصیلکرده ها و فرنگ رفته ها، و عشق پیدا و پنهانشان به غرب، همچنان کشور ما با وجود آزادی سیاسی به بند کشیده شده است.

هنوز کسانی که توسط غرب پس از اثبات هوش بالا ( نه هوشیاری) به خدمت پذیرفته می شوند مایۀ افتخارند!!!

و هنوز کسانی که هوشیارند و و مرعوب غرب نیستند باید مراقبت جانشان و آبرویشان باشند.

مردم هوشیار و مسلمان مرتجع محسوب میشوند. چون اسلام متعلق به 1400 سال پیش است . اما صهیونیستها متمدنند چون قدمت نزدیک به 4000 ساله دارند؟!!!

آیا احداث سد برای تولید آب مفید است؟

کشور ایران که سابقاً حتی با مقدار کم آب و هماهنگی نوع کشت با وضعیت آب و هوا و خاک، کشوری سرسبز و آباد بود. اکنون که بیش از هر کشور دیگری در دنیا بر روی آبهای موجود خود سد زده، از همۀ کشورهای دیگر بحران زده تر است.

می‌بینیم در هر منطقه ای که سد احداث شده و آب مهار شده بحران کمبود آب بیشترشده است.

متاسفانه بسیاری ، این دروغ را که "سد برای تولید آب مفید است" را پذیرفته و به عنوان هدف مقابل چشم گذاشته و به همۀ ویرانی های ناشی از سدسازی چشم بسته و به تصور خود به پیش میروند.

حتی هنگامی که بحران زایی سدها برای همه آشکار شده برای ادامه ، دروغی دیگر ساخته و پرداخته اند.

این دروغ که "سد جدیدی ساخته نمی شود و فقط سدهای درحال ساخت تکمیل می شوند". این در حالی است که شروع به ساخت همه هزار سد دستوری آمریکا برای نابودی ایران، به بهانه "پروتکل دروغین آب" همگی دستورکار قرار گرفته و تا کنون هر یک تا حدی به پیش رفته اند . ادعای توقف هم دروغ دیگری برای آرام کردن مخالفان است.

این در حالی است که کشورهای پیشرفته با دیدن آثار احداث سدها، حتی به باز کردن دریچه سدها اکتفا نکرده و به تخریب سدهای ساخته شده و باز گرداندن محیط به وضع سابق پرداخته اند. البته آنها هرگز درکشور خود بیش از 20 درصد منابع آب سطحی را در سدها مهار نکرده بودند و بازگشت به سلامت برایشان زیاد مشکل نیست. ضمن آنکه دلیلی برای نابودی کشور خود ندارند.

این ایران است که بحران زده ترین کشور در رابطه با آب است. اما هنوز مسئولین زیادی دارد که ساخت سد گرچه برای مردم آبی ندارد ولی برای آنها نان دارد. پس امیدی به اقدام آنها حتی برای توقف سدسازی نیست چه رسد به تخریب و جبران. 

لازم به ذکر است که فقط 17 درصد از برق ایران توسط نیروگاههای برق آبی تامین میشود و قابلیت ایران برای تامین برق از باد و آفتاب بسیار بیشتر از تامین آن از آب سدها است.

به راستی غربیها چقدر در فریب کشورهای دیگر برای پیش بردن نیات پنهان خود در هر شرایطی، موفق عمل کرده و میکنند.   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۷
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی