انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

کم بارشی و خشکسالی را باور کنیم یا سیلابهای ویرانگر را!!

قهر آسمان را باور کنیم یا مدیریت غلط و عقب مانده را !!!

باز هم فقط صحبت از خارج کردن  سریع سیلِ آب شیرین از شهرها و روستاها و جبران خسارت است!! و خوشحالی از بیشتر شدنِ ورودی، آب و رسوبات به سدهایی که پس از پایان بارشها، به سرعت در مقابل گرمای هوا و بادهای ۱۲۰ روزه تبخیر میشوند!!! و رسوبات و گل و لایی که میمانند!!

این وزارتخانه و وزیر سدسازش هرگز به انجام آبخوانداری، آبخیزداری و پخش سیلاب، فکر هم نمیکنند؛ در حالی که این نوع اقدامات، با هزینه ای حتی کمتر از جبران خسارات، (که ممکن نیست) مخازن زیرزمینی آب را تجدید، و با رطوبت خاک، آن را سرسبز، و فرونشست و فروچاله و تخریب زیرساختها را متوقف میکند!!

البته اگر کارشناسان وزارت نیرو و مسؤلینش، ضرورت آن را درک هم میکردند،تضارب منافع به دلیل مالکیت شرکت خصولتی مهاب قدس، و منافع مشترک با شرکتهای دیگر آبکی، اجازه کار اصولی برای حفظ آب و خاک کشور را به آنها نمیداد و نمیدهد!!

چون جز سدسازی و انتقال آب، و اخیراً انتقال آب شور دریا برای شیرین سازی!! هیچ فعالیت اصلاحی واقعی، منافع بالا برای مافیای سدسازی و انتقال آب را تأمین نمیکند!!

بی دلیل نبود که در سال ۸۲ همۀ آب کشاورزی به پیشنهاد وزیر نیروی وقت (جناب زنگنه) و با تصویب مجلس ششم!! غصب و برای سدسازی واگذار شد!! از آن زمان، حتی یک پروژه آبخوانداری یا آبخیزداری، یا پخش سیلاب، جز با پرداخت هزینه توسط مقام معظم رهبری انجام نشده است!!

اگر این آب شیرین با ابخوانداری و... در زمین حفظ شود، تکلیف صدها مشاور و پیمانکار، که مدعی سدسازی و شیرین سازی آب دریا و انتقال به کویرها هستند؛ چه خواهدشد؟!!

 به ندرت پروژه ای توسط این وزارتخانه تعریف و انجام شده که تاثیر اصلی آن  آسیب به محیط زیست نباشد.!!

 حتی توانستند، از تهرانِ غرق در آب زیرزمینی، به جای محدود کردن ورودی آب از سدها و استفاده از آب زیرزمینیِ باکیفیت و بدون نیاز به هزینه تصفیه فیزیکی؛ و فقط با کلر زنی، با انتقال بی مورد پساب به اسم تصفیه؛ به جنوب شهر؛ بدون امکان تصفیه آب ۵ سد عظیم؛ شهر را گرفتار کم آبی و رکورد داری در فرونشست و خارج شهر را به کثافت آلوده کنند!! بدون اجازه به شنیده شدن صدای هیچ معترضی!!

بابت حفر چند چاه در شهر، طلبکار هم شده اند و بگیر و ببند راه انداخته اند!!   با این ادعا که پساب ۵ سد عظیم، در زیر شهر با حفر چند چاه به خطر افتاده است؟ !!!

و البته این مشکل ظاهراً هیچ ربطی به تونلهای حفر شده برای خروج این پساب و عدم تجدید اب زیرزمینی این شهر ندارد ؟!!

و البته که اکنون این رودهای عظیم رها شده؛ دیگر برای کشاورزی استفاده نمیشود!! و لابد آسیبی به سلامت مردم هم نمیزند؟!!

غصب آب کشاورزی از 5 سد عظیم، برای مصارف غیر شرب!! و تبدیل آن به گنداب غیرقابل تصفیه خارج شده از شهر، به جای کشت محصولات اساسی مورد نیاز کشور هم کوچکترین اهمیتی ندارد!!!!

 چون میتوانیم محصولات ضروری را از خارج، وارد کنیم!!! 

چه بهتر از این!! که دری دیگر را برای سود مافیای واردات و احتکار و زمینه ای برای فشار دشمن به مردم  و دولت، باز میکند!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۰/۲۰
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی