انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

به عکس ادعای مسئولین شرکت آبفا در مورد ضرورت انتقال فاضلاب برای تصفیه جهت جلوگیری از مشکلات زیست محیطی؛* قبل از انتقال فاضلاب جهت تصفیه، فاضلاب به طور طبیعی در چاه های جذبی تصفیه بیولوژیک (بیهوازی) شده، با عبور از لایه های خاک، تصفیه فیزیکی تکمیل  و به آب زیرزمینی افزوده و فقط با کلر زنی قابل بازیافت میشد. یعنی با استفاده از چاههای جذبی، بدون تحمیل هزینه ای برای شهرداری و دولت، هم تصفیه طبیعی و نامحدود و کامل فاضلاب صورت میگرفت، هم آب مصرفی شهر بدون محدودیت تامین میشد؛ هم شهر گرفتار فرونشستِ خطرناک بیش از 100 برابری حد بحران (با احتمال فرو ریختنِ سازه ها) و آلودگی شدید رودها و دریاچه فاضلاب و بوی غیرقابل تحمل آن در جنوب شهر، نمی گردید.
 در حال حاضر دو منطقه ۴ و ۲۲ هنوز فاضلاب شان به صورت طبیعی تصفیه کامل شده و آب زیرزمینی شهر را تا حدی تامین می کنند!! که در صورت انجام انتقال فاضلاب، در این مناطق؛ طبق معمول، فاضلاب با تصفیه ناقص، این مناطق را نیز درگیر مشکلات محیط زیستی؛ و شهر را گرفتار نابودی کامل آب زیرزمینی و فرونشست شدیدتر خواهد کرد!! 
 عجیب است که به جای اجبار به اصلاحِ نقص فاحش عملکرد شرکت آبفا در مناطقی که فاضلابِ شان منتقل می‌شود؛ یا بازگرداندن آن به شرایط قبل از انتقال، یا حداقل ایجاد تصفیه‌خانه‌های کامل و موثرِ محلی در همان مناطق، به این دو منطقه چشم دوخته‌اند تا عملکرد هولناکِ خود را به تمام شهر تعمیم دهند!! 
 به نظر میرسد علاوه بر لزوم جلوگیری از تکرار این فاجعه در این دو منطقه، که تیر خلاص به این شهر است؛  نسبت به بازخواست از شرکت آبفا به دلیل خسارتهای، چنین طرح فاجعه بار و پیمانکارانی که به بهانه جلوگیری از آلودگی آب شهر، فاضلاب را برای تصفیه منتقل کرده و آن را بدون تصفیه کامل، و با عوارض بیشمار در جنوب شهر رها کرده‌ اند، اقدام گردد.
ضمنا متاسفانه این الگو در همه شهرهای ایران که با کم آبی مواجه و به بازیافت آب شهر توسط چاههای جذبی نیازمند هستند، به سرعت در حال اجراست. که در صورت عدم اقدام سریع، به زودی دولت با مجموعه شهرهای بی آب شده و حتی امکان افزایش درگیری‌ها بر سر آب، مواجه خواهد شد!!

 

* https://www.isna.ir/news/99040704911/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۱۹
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی