انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

جمعه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۱، ۰۵:۳۸ ب.ظ

علت بی آبی شهر همدان

در ایران، از گذشته، به دلیل آب و هوای گرم کشور، پراکندگی منابع آبی و حجم کم آنها، برای تامین آب، با توجه به توان زمین در تصفیه و بازیافتِ آب، دانشمندان ایرانی، روشهایی کم هزینه و بسیار مؤثر برای جذب آب در زمین از جمله آبخوانداری، آبخیزداری و پخش سیلاب رایج نمودند؛ که سبب افزایش و تجدید آب زیرزمینی؛ و مانع بروز بی آبی، سیلاب و خسارات آنها می شود.

مورد رایج دیگری که سبب مصرف کم آب در مناطق مسکونی و تجدید آب زیرزمینی در شهرهایی با زمین رسوبی میگردد؛ تعبیۀ چاه جذبی، برای فاضلاب بدون کمترین هزینه ای برای دولت، توسط مردم است؛ که علاوه بر تجزیۀ بی هوازی فاضلاب و نابودی باکتریها و تبدیل آن به مایع؛ پساب حاصل نیز، با عبور دهها متر از لایه های زمین تصفیه کامل شده، و به آب زیرزمینی افزوده میشود.

متاسفانه بیش ازنیم قرن است، که مسئولان دولتی، به جای استفاده از روشهای کم هزینه و منطبق با شرایط  آب و هوا و خاک و نیازهای اساسی کشور در تامین آب، همراه با حفظ محیط زیست و کشاورزی، با پذیرش روش نامناسب پیشنهادی بیگانگان(1) سبب گسترش بی حساب سدسازی و عدم تجدیدآب زیرزمینی، و انتقال پر هزینه آب شده اند!!

علاوه بر این، متاسفانه مدتی است حتی فاضلابی که در اغلب شهرها با روش چاه جذبی و با تصفیه کامل به کمک تامین آب شهرها می آمد، با عنوان تصفیه مدرن!! برای تامین آب صنایع پر مصرفی که نمی بایست در مناطق کم آب تاسیس شوند، به خارج از شهرها منتقل شده و با تصفیه ناقص و ایجاد آلودگی آب، زمین و هوا، شهرهارا یک به یک دچار بی آبی و پس از مدتی گرفتار فرونشست میکند!!

در این میان شهر همدان نیز با  آغاز انتقال فاضلاب، برای آب رسانی به صنایع، دچار بی آبی شدید شده  و در آینده نه چندان دور گرفتار فرونشست نیز خواهدشد.

همان گونه که شهر تهران علیرغم بالا بودن سطح آب زیر زمینی قبل از انتقال فاضلاب، که ظاهراً برای تصفیه و گریز از آلودگی آب زیرزمینی کلید خورد!! اکنون با وجود اضافه شدن آب سد طالقان،علاوه بر بی آبی، گرفتار آلودگی شدیدِ رودهای جاری و دریاچه فاضلاب ناشی از تصفیه ناقص تصفیه خانه هایی که از عهده تصفیه پساب پنج سد عظیم بر نمی آیند، بوی زننده آن و همچنین، رکورد داری فرونشست در دنیا، و فرو ریختن تدریجی ساختمانهای شهر شده است!!!

 البته هر شهری که از آب زیرزمینی بهره میبرد، در صورت انتقال فاضلاب برای تصفیه مدرن!!! قطعا مانند این دو شهر گرفتار بی آبی و در ادامه فرونشستِ مهلک خواهدشد!!

اما قطعاً باز هم نتیجه این عملیات مخربِ آبفا، به حسابِ چاههای کشاورزانی گذاشته خواهد شد!! که به دلیل خشکسالی ناشی از افراط در سدسازی، بی آب مانده اند!!!

 

(1)- آمایش سرزمین ستیران فرانسه و طراحی سدسازی گسترده توسط آمریکا برای ایران و اجرای رایگان سد در افغانستان

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۱۸
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی