انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

دوشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۲۹ ق.ظ

رودها و دریاچه فاضلاب جنوب تهران قبلا کجا بود؟

رودها و دریاچه فاضلاب جنوب تهران قبلا کجا بود؟ و چرا در هر شهری که شبکه انتقال فاضلاب افتتاح می‌شود، بی آبی مهلکی رخ می‌دهد؟

متخصصین و مدیران، آب و فاضلاب مدعی هستند علت عدم تجدید آب زیرزمینی شهر تهران، انتقال فاضلاب شهر برای تصفیه به سبک غرب و مدرن فاضلاب نیست؟!!

بنابراین باید از آنها پرسید این رودها و دریاچه فوق آلوده فاضلاب، که از زمان ایجاد شبکه فاضلاب ظاهر شده؛ قبل از ایجاد این شبکه کجا بود؟!!
 قطعاً از غیب ظاهر نشده. 
آب زیرزمینی شهر که سطح آن بسیار بالا آمده بود؛ کجا رفت؟! 
 گروهی ادعا می‌کنند مهمترین علت نابودی آب زیرزمینی تهران وجود چاه های متعدد است!! 
 در حالی که قبل از احداث شبکه فاضلاب علاوه بر چاه های موجود؛ شهرداری، چاه های زیادی را حفر می‌کرد و آب زیرزمینی را به شکل آبنما به سطح می آورد تا سطح آب زیرزمینی را پایین تر ببرد!!
در واقع، علت بالا بودن آب زیرزمینی قبل از انتقال فاضلاب، عدم استفاده از آب زیرزمینی و انتقال آب بیشتر از نیاز شهر، از سد ها بود. که متاسفانه به جای استفاده بیشتر از آب زیرزمینی شهر، آب سد امیرکبیر هم باخشک کردن مناطق وابسته به رودخانه شاهرود، به آب ورودی شهر افزوده شد!!
 آیا واقعاً تصور می کنید در حالی که سابقا این شهر مانند اغلب شهر های ایران با استفاده از سیستم چاه جذبی گسترده در کل شهر، که علاوه بر تصفیه بی‌هوازی آلودگی های فاضلاب، ذرات معلق آن هم در لایه های دهها متری زمین کاملاً تصفیه شده و قابل آشامیدن میشد؛ میتوانید با احداث چند تصفیه خانه فاضلابِ مثلاً مدرن!! از پس تصفیه حجم فاضلاب ناشی از پنج سد عظیم برآیید؟!!
حتی اگر با هزینه سنگین، و تعداد بسیار بیشتر تصفیه خانه ها واقعا از پس تصفیه این فاضلاب عظیم بر آمدید؛ با آب به قول خودتان خاکستری، یعنی همچنان آلوده، و بوی گند ناشی از این پسابها چه می کنید؟!! 
با چه هزینه ای علاوه بر تصفیه، آن را به نقاط شمالی و مرکزی شهر باز می‌گردانید؟ تا علاوه بر تامین آب، فرونشست به شدت بحرانی این شهر را متوقف کنید؟! 

در حالی که قبلا با هزینه کم از طرف مردم و حفر چاههای جذبی، هم آب شهر بیش از نیاز تامین میشد!! هم فرونشست اتفاق نمیافتاد؛ هم آلودگی‌ وحشتناک زمین و آب و هوا رخ نمیداد؟!! 

ادعای ایجاد شبکه فاضلاب در این شهر و سایر شهرهای کم آب، برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست شهرها، شبیه دزدی است که در کوچه ها فریاد دزد را بگیرید سرمیداد، تا برای خود زمینه دزدی را فراهم کند!! 

 اکنون با تکمیل 80 درصد شبکه انتقال فاضلاب، به کم آبی و فرونشست شهر مبتلا هستیم!! در صورت کامل شدن این شبکه؛ شرایط این شهر به کجا خواهد رسید؟!!
 آیا بهتر نیست دست از تقلید روش های مثلاً مدرن غرب برداریم و به علم و فرهنگ و سنت دیرین خود که دستآورد دانشمندان این مرز و بوم است بازگردیم و آب رفته را به جوی بازگردانیم؟!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۲۸
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی