انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

جمعه, ۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸ ب.ظ

فرونشست نتیجه قطعی انتقال فاضلاب از شهرها

 ایران کشوری کم آب است و شهرهای آن با کم آبی مواجه هستند اما با استفاده از شیوه های موثر برای بازیافت آب، در طول قرون متوالی دوام آورده و حتی سر سبز مانده اند.

 یکی از ابتکاری ترین شیوه های تامین آب شهرهای ایران، تعبیه "چاه های جذبی" است که درآنها فاضلاب با "تصفیه بی هوازی" از آلودگی های باکتریایی پاک شده به مایع تبدیل می گردد و سپس با عبور از دهها متر زمین رسوبی، از هر نظر کاملاً تصفیه، قابل آشامیدن، و به آب زیرزمینی افزوده و بازیافت می گردد.

 اما متاسفانه مدتی است وزارت نیرو بدون توجه به ساختار کامل و بی‌نقص چاه های جذبی، به ساخت تصفیه خانه های مدرن ولی نسبت به چاه جذبی ضعیف و ناکارآمد و انتقال فاضلاب شهرها به آنها روی آورده است.

از آنجا که ظرفیت و روش تصفیه خانه ها علیرغم هزینه سنگین، توان تصفیه فاضلاب شهرها را ندارد؛ با تصفیه ناقص فاضلاب، سبب ایجاد جریان آب های بسیار آلوده به اسم آب خاکستری با بوی بسیار ناخوشایند شده که محیط زیست خطرناکی را در اطراف تصفیه خانه‌ها ایجاد می نماید .

انتقال این آب آلوده به صنایع سبب تشدید آلودگی در محیط کار و با انتقال برای کشاورزی عامل تشدید آلودگی زمین و محصولات کشاورزی و بیماری کسانی که با این جریان آب سرو کار دارند، خواهدشد!!

 این اقدام در هر شهری که انجام شود، علاوه بر تحمیل هزینه زیاد، و ایجاد آلودگی در محیط اطراف تصفیه خانه ها، به بی آبی شهر و فرونشست آن انجامیده و خواهد انجامید. زیرا در سطح شهر که با خانه ها و یا آسفالت پوشیده شده، آب باران یا از طریق جوی‌ها و یا با شبکه فاضلاب، به خارج از شهر منتقل می‌گردد.

نتیجه در هر حال، عدم تجدید مخازن زیرزمینی آب و بی آبی و فرونشست شهر خواهد بود!

حتی در صورت انتقال آب به شهر از آنجا که پس از مصرف، این فاضلاب به خارج از شهر منتقل می گردد، بر تجدید آب زیرزمینی تاثیر نداشته و به هر حال فرونشست، دیر یا زود، چه در تاسیسات زیربنایی و چه در ساختمان‌های شهر اتفاق خواهد افتاد.

 گرچه ادعا میشود که خشکسالی کشور ما امری طبیعی است اما در واقع سدسازی بیش از 40 درصد آب سطحی که مانع تجدید آب زیرزمینی است و به تبخیر بالای آب می انجامد، علت اصلی خشکسالیهاست!! که در ایران با سدسازی بیش از دو برابر ظرفیت بارندگی کشور!! و عواقب آن، از جمله تبخیر 75 درصدی آب، خشک شدن تالاب ها، دریاچه ها، جنگل ها، مراتع، روستاها و... با خشک شدن زمین، در نهایت به خشکسالیهای پی در پی و مهاجرتِ روستایان و عشایر؛ و و رکورد داری ایران در فرونشست و فروچاله دشتها و تاسیسات زیربنایی انجامیده است

اکنون با انتقال فاضلابِ شهرهایی که با استفاده از چاههای جذبی، بدون آلودگی و آسیبهای محیط زیستی به خوبی از عهده تصفیه فاضلاب شهر بر می آمدند، به اسم تصفیه مدرن، عملاً برای انتقال آب زیرزمینی شهرها به صنایعی با مصرف بالای آب، بی آبی و فرونشست برای شهرها رقم خورده است. که علاوه بر تشدید بحران های اقتصادی، زمینه‌ساز بحران های اجتماعی نیز خواهد شد!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۲۹
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی