انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

انسان و محیط

این سایت متعلق به معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی می باشد. مطالب مفید برای زندگی بهتر انسان با حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در این وبلاگ مطرح می گردد

نتیجه گرم شدن بیش از یک درجه ای کره زمین، این است که مانند آنچه اکنون در زمستان نیمکره جنوبی زمین می‌گذرد، در زمستان به جای برف، باران‌های سیل آسا خواهیم داشت!! 
گرمی هوا و وقوع سیلاب‌ها در زمستان نیمکره جنوبی، هشداریست برای ما که نشان می‌دهد قطعا امسال زمستان گرمی خواهیم داشت و این به معنای کم شدن بارش برف و وقوع باران‌های سیل آسا خواهد بود.
 پس ضروریست که برای جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها برنامه هایی در جهت کنترل سریع و کم هزینه سیلاب و بهره گیری از بارش باران اجرا کنیم.
 تجربه تاکنون نشان داده که سدسازی افراطی، حتی بیش از دو برابر میزان بارندگی، تاکنون نتوانسته جلوی سیلاب‌ها را بگیرد بلکه در نهایت پس از وقوع سیلاب‌ها و تخریب‌های ناشی از آن این سیلاب‌ها و لای و لجن حاصل از آن در سدها جمع شده و به پرشدگی ظاهری سدها انجامیده است.
 در مقابل در هر منطقه‌ای که آبخیزداری آبخوانداری یا روش‌های مشابه اتخاذ شده،  نه تنها از وقوع سیلاب کاسته شده بلکه مخازن زیرزمینی آب نیز بدون تبخیر پر شده و قنات‌ها و روستاها و محیط‌زیست سرسبز و زنده شده‌اند.

 بنابراین پیشنهاد می‌شود که فعالیت سدسازان به انجام آبخیزداری های انجام نشده در حوزه سدها اختصاص یابد. 
 و بودجه جبران خسارت‌های سیل که قابل جبران نیز نیست؛ به بودجه آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه محیط زیست و روستاها اضافه شود

این کار به صورت نهضتی فراگیر و با کمک مردم و خیرین و حتی سپاه، می تواند نه تنها به سرعت جلوی خسارت سیلاب‌ها را بگیرد، بلکه به بهره گیری از بارانهایی حتی سیل آسا برای تجدید مخازن زیرزمینی آب، کنترل فرونشست و سرسبزی محیط زیست روستاها، مراتع، جنگلها ..  و حتی مهاجرت معکوس به روستاها بینجامد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۶/۱۵
پروین قدیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی